Priebeh ochorenia je u každého pacienta individuálny, môže mať mierne, ale aj závažné prejavy. Medzi negatívne faktory patria stres, niektoré lieky a chemikálie, hormonálne zmeny, slnečné žiarenie, tehotenstvo, fyzické preťaženie, vyčerpanie a infekcie. Okrem týchto faktorov môže choroba vzplanúť kedykoľvek z neznámych príčin.

  • Stres

Stres je jedným z najčastejších príčin vzniku alebo vzplanutia lupusu. Je však nemožné sa ho zbaviť úplne, pretože je súčasťou normálneho života. Odporúčame zhodnotiť najprv závažnosť lupusu, až potom prijímať dôležité životné rozhodnutia.

  • Lieky

Lieky, ktoré prispievajú k vzplanutiu lupusu – sulfonamidy, niektoré lieky na epilepsiu, choroby srdca a pod. Chemikálie s obsahom dusičnanov môžu mať za následok vzplanutie lupusu.

  • Hormonálne zmeny

Vzplanutie lupusu môže nastať po pôrode kvôli rýchlemu poklesu hladiny niektorých hormónov. Za hormonálnu zmenu sa považuje aj menšturácia. Niektoré ženy pociťujú zhoršenie stavu tri až štyri dni pred krvácaním.

  • Slnečné žiarenie

Nie všetci pacienti s lupusom sú citliví na slnečné žiarenie – je to len asi polovica. V aktívnej fáze bývajú zvyčajne veľmi citliví, v remisii môže tento príznak takmer úplne vymiznúť. Dôležité je, nielen pre pacientov s lupusom, sa vyhýbať priamemu ultrafialovému žiareniu cez poludnie, používať krémy s vyskokým ochranným faktorom, slnečné okuliare a šaty s dlhými rukávmi.

Priebeh lupusu sa do určitej miery dá ovplyvniť:

  • Stravou - neexistuje síce žiadna diéta, ktorá by vyliečila lupus, ale odporúčame pacientom stravu bohatú na vitamíny, vlákninu, nízko rafinované cukry a s nízkym obsahom sodíku. Treba si dať pozor na lucernu, ktorá patrí do čeľade bôbovité a obsahuje aminokyselinu L-canavanine. To môže povzbudiť imunitný systém a zvýšiť zápal.
  • Alternatívnou medicínou – pod podmienkou, že pacient nepreruší liečbu ordinovanú lekármi. Pacienti, ktorí vyskúšali homeopatiu, akupunktúru a podobné liečebné metódy, si všimli prospešný vplyv na ich zdravotný stav.
  • Cvičením – má významú úlohu pri problémoch so svalmi a kĺbmi. Nič však netreba preháňať, a preto cvičte len, keď sa na to cítite. Cvičenie by malo byť zamerané na posilňovanie svalov končatín, trupu, svalov v okolí ramien a bedrových kĺbov. Vhodné aktivity – chôdza, plávanie, bicyklovanie, pilates a mnohé iné. Pri pravidelnom cvičení sa budete cítiť lepšie a nebudete tak unavení.

Odborné informácie spracované podľa: Dr. Graham Hughes – Čo by sme mali vedieť o lupuse, 1996, Veľká Británia